Linkbuilding

Z Seopedia
Verze z 27. 9. 2013, 00:09, kterou vytvořil Admin (diskuse | příspěvky) (Výměna odkazů)

(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Linkbuilding je proces vytváření zpětných odkazů. Můžou vznikat přirozeně, cíleně tvořeny anebo automaticky. Důvodem je snaha získat větší autoritu u vyhledávačů, přivést na své stránky nové návštěvníky anebo prosazovat svou značku na trhu.

Přirozený linkbuilding

Přirozený linkbuilding předpokládá, že spokojení návštěvníci budou dále doporučovat obsah na vašem projektu. Na těchto doporučeních v podstatě vznikla myšlenka Google Page Rank.

Výhody

  • S tím jak projekt roste, zvětšuje se i šance, že někdo na něj vytvoří zpětný odkaz.
  • Přirozeně vytvořené odkazy tvoří dobrý odkazový profil. Minimalizuje se tak možnost penalizace vyhledávačů.
  • Dobře šiřitelný obsah jako například virální videa mají velkou šanci na získání zpětných odkazů ze sociálních sítí.

Nevýhody

  • Malé a začínající projekty si nemohou dovolit vsázet na přirozený linkbuilding.
  • Nad přirozeným linkbuildingem nemáte kontrolu. Může se tak stát, že váš nový web skončí v sandboxu.
  • Přirozený linkbuilding u začínajících projektů téměř nikdy nedosáhne stejné intenzity jako cílený.

Linkbaiting

Obsah můžete vytvářet i za účelem získání co největšího počtu zpětných odkazů. Tato metoda se nazývá link bait.

Surová data bez zpracování

Tato metoda patří k úplným počátkům SEO (někdy označováno jako praseo). Uděláte například nějaký zajímavý průzkum. Výsledkem je velké množství dat - popřípadě studie. Vytáhnete ty nejzajímavější čísla a vše včetně podkladů publikujete. Data si přeberou například blogeři či magazíny a využijí je. Samozřejmě odkáží na zdroj.

Interaktivní nástroje

Různé druhy kalkulaček a počítaček v javascriptu, zvláště pokud jsou hezky navržené, jsou oblíbené u svátečních blogerů. Například kolik šálků kávy musíte vypít při vaší hmotnosti, aby jste umřeli. Důležité je, aby se dala takováto kalkulačka vložit do stránky s co nejmenší námahou. Ačkoliv je ideální iframe vhodnější je kus javascriptu s odkazem. Snažte se, aby obsah byl tématické. Prakticky na každé odvětví lze vytvořit vhodnou kalkulačku.

Pozor: Matt Cutts označil takovýto linkbuilding za nevhodný pro majitele stránek. Odkazy musí být nofollow. Ovšem nebojte se, nofollow odkazy jsou také důležité.

Odznaky

Další z metod pocházející z období praseo, ale fungující i dnes. Zvláště v komunitách náctiletých blogerů a blogerek se můžete stát snadno autoritou. Máte profesionální internetové stránky, vlastní doménu druhého řádu. Stačí být s nimi v kontaktu a dodávat jim zajímavé informace. Když napíší něco obzvláště vydařeného, tak jim dáte odznak. Často se jedná o obrázek o velikosti 50x50 pixelů s odkazem na ověření pravosti na vašich stránkách. Většinou jej umístí na svůj blog do lišty.

Mimochodem funguje to dobře i u soutěží. Pokud jste jednička v oboru a jednou za rok uděláte soutěž, kde ohodnotíte nejlepší blogposty v různých kategoriích získáte pozornost blogerů na sociálních sítích a zároveň si rádi takovýto odznak někteří dají na stránky.

Politické odznaky

Podobně fungují i různé manifesty, protesty, petice. Kdo se připojí hodí si na stránku odznak s odkazem.

Toto funguje poměrně dobře pokud problematiku zpracujete opravdu důkladně. Například u složitých zákonu, kde vysvětlíte proč jsou špatné a pod článek dáte obrázek s velkým STOP a název zákonu.

Prošel testem

Různé odznaky "prošel testem" se u nás moc nepoužívají. Na seomaty už jsme spíše alergičtí. Dříve nás potěšilo, že máme validní web co získat nějaké pomyslné body. Ovšem stále jsou zde různé metody jako zanechat odkaz na webu, který je s námi nějak spřízněn.

  • Poproste autora, který pro vás píše články, že by jste byli poctěny pokud si dá na blog - píšu pro magazín XYZ
  • Nabídněte odběratelům zboží odznak - jsem certifikovaným odběratelem XYZ

Licence a právní dokumenty

Všichni kdo jsou zapojeni do programu AdSense by měli mít na stránkách informace o užití cookies třetí strany. Jednak to vyžaduje přímo služba a doporučuje Evropská unie. Tak proč toho nevyužít a nezpracovat odborně všechny dokumenty? Udělejte stránku, kde je všechno potřebné napsané, vysvětlené a hlavně aktuální. Nabídněte pak webmástrům, že na to můžou odkázat a o víc se nestarat.

Dodatečné získání zpětného odkazu

Pokud zjistíte, že vás někdo citoval, využil vaše texty/multimédia anebo přímo o vás konkrétně píše a zapomněl na zpětný odkaz kontaktujte jej a slušně požádejte o zpětný odkaz. Můžete mu k textům přidat váš komentář, k multimédiím zase ujištění, že je může využívat ale že by jste byli vděční za zpětný odkaz.

Požádejte dodavatele/odběratele o zpětný odkaz

Když už prodáváte něčí zboží anebo někdo prodává to vaše, zkuste jej poprosit zdali by vás neuvedl na stránkách. Přeci jen jde o peníze pro vás oba.

Rozjeďte affiliate program

Affiliate je nejen dobrý způsob jak vydělat peníze či zvednout tržby, ale také je to cesta k masivnímu linkbuildingu zdarma. Ovšem zauvažujte nad tím, jestli to sami zvládnete. Je s tím často hodně starostí a většina firem, co to myslí vážně má na to vyčleněného člověka - affiliate managera, který tomu věnuje alespoň půlku pracovní doby.

Cílený linkbuilding

Cílený linkbuilding je v podstatě ruční práce, kdy se do toho sami pustíte. Upozorníte na svůj projekt známé, kolegy či další členy komunity. Dále pomocí dalších různých metod se zasadíte o vytvoření dalších odkazů.

Obchodování s odkazy

Mezi nejstarší způsoby jak získat zpětný odkaz je obchodovat s někým jiným. Google považuje prakticky jakoukoliv formu za black hat SEO a hrozí vám za něj penalizace. Nejčastější formou je ztráta Google Page Rank. Správně by jste každý takovýto odkaz měli opatřit atributem nofollow.

Výměna odkazů

Výměna odkazů je všeobecně považována za přípustnou metodu linkbuildingu, ovšem pravdou je opak. Pokud s někým měníte odkaz dopouštíte se minimálně manipulace s ranky. Nebuďte tak překvapeni, že přijdete o Google Page Rank.

Osobně si nemyslím, že by to bylo až tak tvrdě postihováno. Zvláště u blogů je dobrým zvykem odkazovat na spřátelené blogery. Myslím si, že míra tolerance u Google i Seznam je zde slušná a pokud zároveň nebudete škádlit hada bosou nohou pomocí jiných metod tak by jste se měli udržet ve vodách gray hat SEO.

Výměna článků

Poměrně přirozeně vypadající je výměna článků mezi blogery v rámci stejného odvětví. Vyhledávače nedokáží poznat zdali postavíte článek na úvahách někoho jiného úmyslně anebo prostě jen rozvedete jeho myšlení. Navíc většinou když píšete o někom, tak jej představíte vaší komunitě, což znamená i odkaz na některé jeho projekty, zvláště ty úspěšné a pak ty na kterých právě dělá. Touto formou tedy můžete získat zpětná odkaz třeba na váš eshop a nevzbudit pozornost.

Nákup odkazů

Pokud začínáte zřejmě si s vámi nikdo měnit odkaz nebude chtít, anebo si prostě na stránku nechcete dávat cizí odkaz. Do hry tak vstupuje možnost si přes speciální systémy na nákup odkazů. Popřípadě můžete oslovit tématické weby s dobrou nabídkou.

Jestliže Google zjistí, že odkazy prodáváte přijde penalizace. Ta může mít následující podoby:

Google

  • Vynulování Google Page Rank.
  • Snížení odkazové hodnoty z vašich stránek na 0.

Seznam

  • Snížení odkazové hodnoty z vašich stránek na 0.
  • Penalizace stránky ve vyhledávači.

S jinými druhy penalizace jsem se za prodej odkazů nesetkal.

Pokud odkazy nakupujete existuje potenciální riziko penalizace. Ovšem to je u nás v České Republice sporné a zůstává v teoretické rovině, protože nemůžete být postihováni za to, že na vás někdo účelně tvoří zpětné odkazy. Ovšem nemožné to není.

Sponzorství

Poměrně oblíbený způsob jak získat zpětný odkaz od někoho kdo netuší, co je to zpětný odkaz je sponzorství. Například můžete známému blogerovi zaplatit prodloužení domény a webhostingu. Na oplátku vám dá reklamní banner a třeba i poděkování v článku. Ve většině případů to také vyjde levněji.

Broken linkbuilding

Broken linkbuilding je metoda jak získat vysoce kvalitní zpětné odkazy. Linkbuilder hledá nefunkční zpětné odkazy na autoritativních webech a upozorňuje na ně majitele. Následně mu nabídne alternativu, kterou vytvořil.

Registrace do katalogů

registrace do katalogů u nás má dlouholetou tradici. katalog stránek jsou seznamy stránek, tříděné podle určitých kategorií. Do nich můžete většinou zdarma vložit svou stránku. Vyplnit o ní klíčové informace a po schválení se pak objeví zápis v katalogu. Poměrně jednoduše tak jde získat rychle zpětný odkaz.

Publikování článků

Publikace článků o vašem projektu je stále oblíbenou záležitostí v České Republice. Slouží hlavně k získání návštěvnosti - forma reklamy. V moderním linkbuildingu však slouží i k budování odkazového profilu. Takovéto odkazy mají velmi slušnou hodnotu, protože když už o vás někdo napíše článek, znamená to, že jste jej zaujali.

Guest posting

Guest posting je poměrně nová záležitost v České Republice. V podstatě se s někým domluvíte, že mu napíšete článek a na oplátku z něj získáte zpětný odkaz. Ačkoliv je u nás tato metoda poměrně vychvalovaná v zahraničí se k ni staví Google jasně. Každý takovýto odkaz musí být označen nofollow, anebo se jedná o nedovolenou techniku.

Placené reklamní články

U navštěvovaných odborných blogů, magazínů či portáků se jedná o oblíbenou formu reklamy. Dokáže oslovit větší skupinu lidí, kteří jsou často imunní na běžnou formu reklamy. Cena navíc vychází často o dost lépe než oblíbený Pay Per Click. Placené reklamní články jsou často nabízené jako takzvaná Pay Per Post služba.

Reklamní články zdarma

Existují weby, které poskytují publikování reklamních článků zdarma. Často jsou mylně označovány jako PR weby. Většinou fungují na systému WordPress. Některé publikují cokoliv co do nich uživatel vloží, jiné vyžadují originální obsah, anebo mají jiná hodnotící kritéria. Obecně jsou vytvářeny pouze za účelem hromadění unikátního obsahu.

Komentáře

Komentáře na diskuzních fórech

Komentáře na diskuzních fórech jsou důležitou součástí odkazového profilu. Pokud se o vás nemluví, zřejmě nejste dostatečně autoritativní pro dobré pozice ve vyhledávačích. Tento druh linkbuildingu je oblíbený, protože přináší okamžitý efekt v podobě cílené návštěvnosti. Jinými slovy pokud někdo potřebuje kde sehnat modré tepláky a vy mu poradíte eshop těžko to může být považováno za SPAM a je zde šance, že si je dokonce zde koupí.

Komentáře pod články

Odkazy se často vkládají i na blogy a magazíny pod samotné články. Opět platí, když se to dobře udělá a nepřehání efekt je často okamžitý v podobě dobře cílené návštěvnosti.

Profesionální linkbuildeři sledují pro své klienty různá témata pomocí služeb jako Talkwalker anebo Google Alerts a reagují velice rychle. Díky tomu dokáží získat i slušné množství nové návštěvnosti z oboru.

Odkaz v podpisu nad/pod článkem

Většina CMS umožňuje připojit ke komentáři i informace o komentujícím. Většinou je to jméno/přezdívka, email a adresa webu. Modernější IT blogy postavené WordPress používají i plugin na RSS feed či Twitter.

Ve většině případů se promění naše přezdívka/jméno na odkaz. Tady je problém s obsahem. Aby se zvýšil "domnělý SEO" efekt spousta lidí se podepisuje nadpisem svého webu, což je všeobecně považováno za velice neslušné. Ovšem v České Republice je míra tolerance poměrně vysoká a v případě kvalitního příspěvku se to zas až tolik nebere.

Implicitně mají v šablonách CMS šablony nastavený atribut u zpětných odkazů na nofollow.

SEOmaty

Existují různé automatizované systémy na hodnocení čehokoliv. Fungují na formě generování stránek. Pokaždé, když vytvoří z dostatečného množství dat unikátní stránku, získají tím další k zaindexování. V podstatě se jedná o linkfarma. Statistiky z vašeho webu vytvoří novou stránku k zaindexování a vy z ní získáte zpětný odkaz. O nic dalšího zde většinou nejde. Někdy se data ze SEOmatů využívají i k hromadění informací k budoucím analýzám firem.

Profilový spam

Profilový SPAM slouží k budování zpětných odkazů z profilů na různých službách, které vám umožní vytvořit si takzvanou stránku o mě. Umí to například většina diskuzních fór.

RSS agregátory

RSS agregátory jsou automatizované systémy, které agregují data z vašich stránek svým návštěvníkům. Stačí do nich registrovat váš RSS kanál, přidat pár doporučujících informací a máte hotovo. Tato metoda je navíc vhodná k získávání návštěvníků.

Odkazové služby

Odkazové služby umožňují sdílet odkazy na nové články, obrázky anebo videa. Často obsahují i různé formy hlasování, které určují pořadí vašeho příspěvku.

Minisite

Minisite patří mezi náročnější metody linkbuildingu. Je nutné si uvědomit, že když si vytvoříte podpůrnou stránku musíte i k ní získat zpětné odkazy. Tady často vstupují do hry různé formy spamu.

Existuje velké množství technického provedení minisite. Můžou být navzájem propojené, mít určitou hierarchii anebo doslova vnořené do už existujících projektů.

Podpůrné blogy

V poslední době jsou nejrozšířenější podpůrné blogy. Díky automatickému software je dokáží vytvářet specializované skupiny po desítkách a za použití dalšího software jim budovat i zpětné odkazy, prostě vše co k nim je potřeba.

Podpůrné blogy ovšem nemusí být nevalné kvality. Některé firmy je využívají k speciálním propagačním akcím, anebo na ně dávají obsah, který by mohl poškodit jejich hlavní web. Příkladem je třeba eshop, kde jsou produkty s konopí. Podpůrný blog bude vysvětlovat vše kolem konopí a jeho léčivých účincích. Pokud by tyto informace byly na eshopu, mohli by jej vyhledávače označit jako nevhodný pro mladistvé.

Podpůrné minisite

Na rozdíl od blogů, kde se počítá s pravidelnou aktualizací, jsou vlastně konečným produktem. Nepotřebují tak složitější CMS. Ušetříte tak systémové prostředky na databázi. Dokonce mohou fungovat jen na HTML. Díky tomu stačí levný webhosting.

Podpůrné minisite mají rozsah od jedné do několika desítek stránek. Důraz se klade hlavně na co možná největší optimalizace onpage faktorů.

Podpůrné stránky na bezplatných službách

Bezplatné služby jako blog.cz jsou ideálním místem pro vytváření jednoduchých minisite. Pokud nepočítáme náklady na vytvoření a případnou aktualizaci jsou v podstatě zdarma. Navíc žádný z webů na bezplatných službách nezačíná od nuly. Vždy se objeví v statistikách či katalogu dané služby, což mu zvedá autoritu.

Odkazy za sociálních sítí

Sociální sítě jsou v dnešní době velice důležité a pokud chcete mít zdravý odkazový profil, tak se bez nich neobejdete.

Facebook

Odkazy na Facebooku získáváte buď komentováním zpráv či multimédii, které jsou otevřené světu a zároveň musí být i váš komentář otevřen světu anebo z Facebook stránek/skupin. Ty také nesmí být uzavřené. Základem je tedy váš otevřený profil, kam si mimochodem můžete také dát odkaz na vaše stránky. Tento profil potřebuje nějaké přátelé, aby jej vyhledávače začali brát vážně. Ideální je tak vytvořit si nový a narychlo poshánět lidi z nějakých Facebook her, kteří se shání na stránkách k nim. No a pak už stačí jen házet odkazy kam bude potřeba. Obecně se ještě doporučuje, nechat účet trochu "odstát".

Twitter

Twitter je na rozdíl od Facebooku otevřenější a doporučení z něj mají slušnou váhu na Google. Ovšem otázkou je kolik lidí dá vašemu postu retweet. Mimo přínosu z hlediska linkbuildingu získáte i návštěvníky.

Google plus

Google plus je sociální síť zastřešená společností Google. Už teď mohou tlačítka +1 ovlivnit výsledky vyhledávání až o 20%. Je tedy dobré si zde budovat reputaci jako autor a také přes ní sdílet odkazy. Opět ideálně vše otevřené. Na rozdíl od Facebook a Twitter je zde více dbáno na falešné účty, takže to může být problém.