SEO onpage faktory
Jestli existuje nějaký důvod proč by jste měli mít povědomí o SEO tak je to právě optimalizace onpage faktorů. Vyhledávače totiž na rozdíl od lidí neumí na 100% pochopit o čem je webová stránka. Pokud jim vyjdete vstříc a pomůžete jim, můžete očekávat zlepšení nejen vašich pozic ve vyhledávačích, ale zároveň se dostaví i některé vedlejší efekty. Vyhledávače totiž nejsou jediným důvodem, proč by jste měli své stránky optimalizovat. Strojově dobře čitelná stránka usnadní život například lidem, kteří mají problémy se zrakem, anebo vyžadují stránku nějakým způsobem upravit v speciálním prohlížeči.
Obsah
- 1 Optimalizace stránky samotné
- 1.1 Klíčové slovo v URL
- 1.2 Klíčové slovo v Title
- 1.3 Důkladně popsané odkazy
- 1.4 Klíčová slova v H1
- 1.5 Optimalizace obrázků
- 1.6 Klíčová slova v textu
- 1.7 Zvýraznění klíčového slova
- 1.8 Meta description
- 1.9 Originální obsah
- 1.10 Délka článků
- 1.11 Obsah v horní části stránky
- 1.12 Validita HTML kódu
- 1.13 Validita CSS kódu
- 2 Optimalizace webu
- 3 Doména
- 4 Reference
Optimalizace stránky samotné
Klíčové slovo v URL
Využití klíčových slov v URL je známá technika, která s rostoucí oblíbeností vašeho webu má stále větší a větší vliv. Důvod je jednoduchý. Čím více budete získávat přirozených zpětných odkazů, tím více bude záležet na tom, jak na vás budou lidé odkazovat. Obsah odkazu, tedy to co je mezi tagy a totiž ovlivňuje, na která slovní spojení budete ve vyhledávači. Lidé se při odkazování s ničím nepárou a rovnou vkládají celou URL. Většina dnešních CMS pak URL předělá na aktivní odkaz.
Pokud bude vaše URL vypadat následovně:
- domena.tld/?clanek=123
Moc si nepomůžete. Pomyslené SEO body získáte za slovo domena, clanek a 123
Naproti tomu když si uděláte URL:
- domena.tld/keyword-slovo-neco
Tak získáte body za domena, keyword, slovo a neco.
Právě tohle je hlavní důvod proč proč se vyplatí dělat friendly SEO url.
Klíčové slovo v Title
Tag title, který se zobrazuje v horní části prohlížeče se zároveň zobrazuje i ve výsledcích vyhledávačů. To znamená, že může i přímo oslovit člověka, který si zatím jen prohlíží výsledky vyhledávání. Rozhodně by se měl využít jeho potenciál na maximum.
Je to vlastně pojmenování stránky. Většina lidí používá variantu:
- Název příspěvku - Název webu
- Název webu: Název příspěvku
- Název příspěvku
Zatímco u magazínů se více tlačí na novinářské lákadlo, či různé názvy 10 tipů jak ... u eshopů by jste z toho měli doslova vydojit maximum co jen jde.
Ideální varianta je následující:
- Název webu - Název rubriky - Název produktu - Bonus
- Název webu - to je jasné, musíte budovat značku.
- Název rubriky - to je často u eshopů výrobce, značka atd. Prostě to co se přímo hledá.
- Název produktu - opět cílíte na to co bude chtít potenciální zájemce hledat.
- Bonus - tohle se sem dává většinou jako lákadlo. Většinou je to Sleva XX%, Výprodej, Nová kolekce, Rychlá doprava atd.
Vtip je v tom trefit se do klíčových spojení co potenciální zákazník hledá. Tedy například u title:
- Svět Zvířátek - Papoušek - Ara hyacintový - ručně dokrmovaný
Máme pokryto:
- Papoušek Ara hyacintový
- Ara hyacintový dokrmovaný
- Papoušek Ara dokrmovaný
- Ara ručně dokrmovaný
A tak dále a tak dále.
Důkladně popsané odkazy
Každý odkaz, který na stránku umístíte by měl být popsaný a obsahovat takový text, pro který optimalizujeme. K dispozici u tagu a obsah mezi ním a jeho zakončením a pak parametr title. Co jsem zkoušel tak ideální variantou jsou odkazy jak vidíte taky na mediaWiki. Zbytečně se nerozepisujte ať v tom není nepořádek. Hlavně nevkládejte čisté URL.
Zároveň to ale nepřehánějte. V jednom dokumentu stačí jeden odkaz. Pokud se tam bude vyskytovat 10x jeden pojem o kterém máte napsaný sáhodlouhý článek je zbytečné dávat 10 odkazů. Dejte tam jeden na začátku.
Klíčová slova v H1
H1 neboli hlavní nadpis (header) je stejně jako H2, H3 a tak dále důležitou součástí dokumentu. Nejraději to vysvětluju na manuálu, v kterém potřebuje uživatel co nejrychleji něco najít. Manuál je tříděn podle nadpisů a podnadpisů, podobně jako na této stránce Obsah. Když klíčové slovo v něm nebude, tak má problém a musí hádat, kde by to tak mohlo být. Vyhledávače to jakože mají podobné. Hledají za uživatele a to co je v nadpisech, zřejmě bude potřebné.
Nevýhodou je, že tam nemůžete nacpat úplně všechno. Od toho jsou postupně podnadpisy. Nebojte se je využívat od toho v HTML jsou.
Optimalizace obrázků
Optimalizace obrázků na stránce je poměrně náročná záležitost, která se nedá jen tak odbít, protože jsou tu další služby, které vám mohou přinést návštěvnost. Nebojte se pořádně rozepsat. Jeden obrázek vydá za tisíc slov, no a vyhledávače by potřebovali z té povídky o tisíce slovech znát alespoň osnovu.
Nejdůležitější části:
- Název obrázku - Jednotlivá slova oddělujte pomlčkou.
- Alt - Zde by mělo být alespoň základní shrnutí, ona osnova.
- Title - Je určen pro lidi, kteří po najetí myši uvidí obsah title.
- Text pod obrázkem - Vyhledávače dokáží rozporcovat stránku. Chápou že pod vycentrovaným obrázkem je vycentrovaný text, který k němu patří. Tedy nebojte se shrnutí - "Na obrázku vidíte jak ...", "Na obrázku je červený svetr od Pleteme a.s. z nejnovější kolekce ..." a tak dále.
- height a width - Určuje velikost obrázku. Ačkoliv jej umí prohlížeč vykreslit i bez něj, vyhledávač musí nejdříve procrawlovat samotný obrázek. Může tak vzniknout zkreslená představa o vzhledu stránky.
Obrázky také musí být v co nejlepší kvalitě. Pro lidi můžete nechat náhled třeba v 640x480, ale ten by měl vést na obrázek v plném rozlišení.
Obrázek by měl být originální. Neoriginální obrázek, který je jinde prostě je jen kopií. Tohle je zvláště důležité pro službu Google images, podle které někteří lidé i nakupují.
Klíčová slova v textu
Asi nikoho nepřekvapí, že pokud o něčem píšete tak se to vyskytuje v textu. Toto slovo se pak objevuje s určitou frekvencí. Ačkoliv se dočtete o různých doporučení, jako třeba maximálně 3 - 5% jsou to vesměs spekulace. Když to slovo prostě musíte používat, tak se tomu nevyhnete.
V každém případě platí, pokud o něčem chcete psát musí to být v textu zmíněno. Jestli je dané slovíčko na které optimalizujete v textu jen jednou. Zkuste se nad tím zamyslet a nějakou tu větu přidat.
Důležité je i umístění. Čím dříve v textu zazní tím lépe. Tohle doporučení platí hlavně pro Seznam.
Zvýraznění klíčového slova
Na zvýraznění máme celkem 3 způsoby. Tlustě, kurzíva a podtrženě. Vyhledávače se na takto zvýrazněné písmo dívají jinak, než zbytek textu.
Meta description
Meta tag description je důležitý spíše pro zobrazení popisu stránky ve vyhledávání. Někdy si jej vyhledávače vyberou a pak to může rozhodnout zdali vaše stránky přijde potenciální zákazník či nikoliv. Obecně se hodně spekuluje zdali a jaký má vliv na pozice vyhledávače.
Obecně se do něj doporučuje dávat krátké shrnutí. Opět nezapomeňte umístit nějaké to klíčové slovo.
Originální obsah
Stránky, které nemají originální obsah mají ve vyhledávání obecně problém. Snažte se váš obsah udržovat unikátní. Dokonce s větším množství neoriginálního obsahu může přijít i penalizace celého webu.
Dobře napsané a dostatečně dlouhé texty by měli být naprostým základem vašeho webu.
Délka článků
Když už se bavíme o obsahu mělo by ho být minimálně přiměřeně v porovnání s reklamou. Za minimum považujte 150 slov na stránku, optimální je alespoň 300 slov. Samozřejmě do obsahu se započítávají i obrázky. Pod fotky nového svetru běžný člověk nevymyslí 300 slov.
Pozor existuje i doporučená horní hranice a tou je 3000 slov. Delší texty se nebojte rozložit na více stránek. V tomto případě ale použijte pagination pro lepší provázání obsahu napříč jednotlivými stránkami.
Obsah v horní části stránky
Google všeobecně deklaruje, že by jsme to s reklamou neměli moc přehánět. Obecně se doporučuje dostat co možná nejvíce obsahu k vrcholu stránky a reklamu cpát spíše do stran.
Validita HTML kódu
Ačkoliv validní kód není podmínkou k dobrému umístění, všeobecně se doporučuje dodržovat alespoň základy. Neukončené párové tagy, anebo chybějící parametry mohou vykreslit váš web ve vyhledávači špatně. Navíc nechtíc můžete vytvořit dojem překrývání prvků - cloaking. Vždy se snažte vyhnout chybám a minimalizovat množství varování v W3C validátoru.
Validita CSS kódu
Na rozdíl od HTML má CSS přímý dopad jak vaše stránka bude vypadat. Vyhledávače berou v úvahu velikost a umístění jednotlivých prvků. Ačkoliv tohle by neměl být problém u desktopů, mobilní zařízení zde mohou značně trpět. Nebojte se využít speciální CSS soubor pro mobilní zařízení.
Optimalizace webu
Robots.txt
Robots.txt je soubor určený pro vyhledávače. Nachází se vždy na adrese domena.tld/robots.txt a obsahuje důležitá sdělení pro roboty vyhledávačů. Například může znepřístupnit část anebo úplně celý web pro roboty. Umožňuje nařídit robotům procházet web jen v určitém časovém intervalu, což může rozložit zátěž na webhosting.
V současnosti jeho nejdůležitější vlastností je možnost zapsat do něj sitemapy.
Sitemap
Soubory sitemap obsahují data o stránkách určených pro automatické zpracování ve formátu XML (na rozdíl od HTML musí být validní). Hlavně ale pomocí nich roboti vyhledávačů dokáží rychle nalézt nové stránky a připravit je na indexaci. Sitemapy můžete tvořit nejen pro stránky, ale i obrázky, dokumenty a další multimédia.
Rychlost načítání stránek
Rychlost načítání stránek je jedním s kritérií pro Google i Seznam. Podle Google rychlost či spíše pomalost načítání stránek ovlivňuje zhruba 1% všech stránek zařazených do jejich indexu <ref>Google Webmaster Blog: Using site speed in web search ranking. 9.dubna 2010.</ref>.
Zabránění duplicitě
Některé CMS umožňují vytvářet duplicitní stránky. Důvodem můžou být různé varianty pro tisk, anebo zkrácené lehce zapamatovatelné odkazy. Duplicita je všeobecně naškodu. Zabránit duplicitě se dá s pomocí meta tagu canonical anebo noindex (doporučuji však využít prvně jmenovaný).
Dobré prolinkování webu
Web by měl být dobře prolinkovaným čímž se zlepší i jeho dostupnost. Jednotlivé články či zboží musí být v kategoriích. Pokud v jednom článku píšete o jiném, měl by ten první na druhý odkazovat. Zboží zase kategorizováno s pomocí štítků. Zlepší se tak relevance a uživatelské prostředí.
Vyhledávače se snaží jednotlivý obsah na webu si tématicky propojovat.
Nefunkční odkazy
Není nic horšího než odkazy vedoucí na stránku 404, neboli stránka nenalezena. Ujistěte se, že po odstranění článku či zboží z vašeho eshopu nezůstali nefunkční odkazy.
Pravidelná aktualizace
Pravidelné aktualizace a přísun nových článků je základem pro každý web. Nový obsah má vždy menší bonus ve vyhledávačích. Často se dostane dokonce do TOP 10 i na pár dnů, pak postupně klesá. To se dá využít i při propagaci novinek a získání zákazníků.
Doména
Doména samotná může mít také vliv na pozici ve vyhledávačích. Některé faktory jsou stále uváděny z historických důvodů, protože nikdo nemůže vyloučit, že je všechny vyhledávače neberou v potaz.
Stáří domény
Je rozdíl mezi čerstvě registrovanou doménou s novým obsahem a doménou, která má za sebou několikaletou historii.
Tvůrci private blogs network často kupují čerstvě smazané domény s historií, pro jednotlivé články své sítě.
Klíčové slovo v doméně
Ačkoliv přímá souvislost je diskutabilní (více v hesle EMD), tak z klíčového slova v názvu domény plynou SEO výhody. Například po vložení odkazu, získáte klíčové slovo v textu odkazu.
Doba expirace domény
Tento faktor je založen na předpokladu, že kdo to s webem myslí vážně nebude mít problém doménu prodloužit na více než rok. Autoritativní stránky na internetu mají běžně předplacenou doménu na více jak dva roky.
Historie domény
Pokud si pořídíte novou doménu a ta bude mít špatnou historii, například na ní dříve byl zavirovaný či zaspamovaný web, může mít problém s indexací. Tento druh penalizace se většinou pozná podle Google Page Rank 0. Dá se odstranit posláním žádosti o znovuposouzení webu přes Google Webmaster Tools.
Whois proxy =
Pokud má doména maskované údaje o majiteli přes službu whois proxy, je zde předpoklad, že majitel něco skrývá. Pro vyhledávače se může jevit web jako nedůvěryhodný.
Nevhodná TLD
Národní domény mají lepší pozice v domovských vyhledávačích. Naopak to mají celosvětově či v jiných zemích těžší. U Google se v Google Webmaster Tools dá nastavit pro jakou zemi je obsah určen a tím případné minusové body za nestandardní TLD anulovat.
Reference
<references />