Katalogy

Z Seopedia
Verze z 18. 1. 2015, 20:21, kterou vytvořil Admin (diskuse | příspěvky)

(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Katalog stránek je označení pro web, který obsahuje seznam jiných webů, jakási obdoba telefonních zlatých stránek. Většinou s doplňujícími informacemi jako je kontakt na provozovatele a krátký popis. V podstatě je to seznam webů roztříděných podle různých kategorií.

Katalogy stránek ve většině případů nemají žádný přínosný efekt pro zaregistrovaný web. Samo získávají návštěvnost převážně z vyhledávačů cílením na longtail. Paradoxně se tak návštěvník na katalog většinou dostane ve spojení keyword název webu a dále pokračuje na samotný web.

Katalog stránek a SEO

I dnes se můžeme setkat s velkým množstvím katalogů. Většinou se dělí na obecné a oborové dále zdarma a placené.

Jen na českém internetu najdete stovky možná tisíce různých katalogů stránek. Je nutné si uvědomit, že fungují podobně jako linkfarma. Jejich autorita tak není dostatečná, aby se dalo mluvit o přínosu. Z pohledu Google se dokonce čistě registrace do katalogů může jevit jako špatný nápad, který povede k zhoršení vašeho odkazového profilu.

Po nasazení algoritmu Penguin bylo v zahraničí hodně stránek postavených na registraci do katalogů penalizováno. Čištění takovýchto odkazů nemusí být vůbec nic snadného. Většina katalogů totiž funguje automaticky i několik let a jejich majitele nemusí být jednoduché kontaktovat, natož přimět, aby odkaz odstranil.


Historie

Katalogy byly dlouhou dobu považovány v dobách praseo za základ linkbuildingu.

Než přišly vyhledávače, byl to v podstatě jediný způsob jak evidovat obsah na internetu. Katalogy v dávných dobách předcházely vyhledávačům. Například i Seznam.cz byl původně katalog stránek. Později však převážily vyhledávače díky rychlosti a intuitivnímu vyhledávání.


Katalog stránek dnes

V dnešní době už spíše postrádají smysl. Lidé zlenivěli a nechce se jim prohrabovat kategoriemi, podkategoriemi a dalšími pod-podkategoriemi. Místo toho využívají klasické vyhledávače. Na druhou stranu 'katalogy stránek, které cílí jen na určitou oblast a jsou pravidelně validovány administrátorem mohou celkem dobře fungovat. Jako příklad si můžeme uvést úspěšné firmy.cz.

Takovéto katalogy stránek mohou být přínosné pro váš web, protože vám přinesou velice dobře cílenou návštěvnost. Ovšem popravdě jich u nás moc není. Mimo Firmy.cz žádný užitečný neznám.

Pokud je jakákoliv evidence stránek napojena přímo na vyhledávač, například firmy.cz na Seznam.cz anebo Google Moje firma, a projde provozovatel webu dodatečným ověřením (telefon, dopis) zvedne se autorita webu poměrně výrazně. Minimálně tyto dva katalogy se vyplatí každému komerčnímu subjektu.

Katalog stránek v budoucnosti

Ačkoliv by se mohlo zdát, že katalog stránek je přežitek z minulého století, tak s využitím sociálních sítí a konceptu web 3.0 lze dosáhnout velice kvalitní katalogizace internetového obsahu, postavené na osobních zkušenostech. Je otázkou zdali bude někdy možné touto formou třídit jednotlivé stránky. Rozhodně ale půjde hodnotit jednotlivé internetové prezentace. Už v dnešní době na tomto konceptu katalogy stránek vznikají.