SEO onpage faktory

Z Seopedia
Přejít na: navigace, hledání

Jestli existuje nějaký důvod proč by jste měli mít povědomí o SEO tak je to právě optimalizace onpage faktorů. Vyhledávače totiž na rozdíl od lidí neumí na 100% pochopit o čem je webová stránka. Pokud jim vyjdete vstříc a pomůžete jim, můžete očekávat zlepšení nejen vašich pozic ve vyhledávačích, ale zároveň se dostaví i některé vedlejší efekty. Vyhledávače totiž nejsou jediným důvodem, proč by jste měli své stránky optimalizovat. Strojově dobře čitelná stránka usnadní život například lidem, kteří mají problémy se zrakem, anebo vyžadují stránku nějakým způsobem upravit v speciálním prohlížeči.

Optimalizace stránky samotné

Klíčové slovo v URL

Využití klíčových slov v URL je známá technika, která s rostoucí oblíbeností vašeho webu má stále větší a větší vliv. Důvod je jednoduchý. Čím více budete získávat přirozených zpětných odkazů, tím více bude záležet na tom, jak na vás budou lidé odkazovat. Obsah odkazu, tedy to co je mezi tagy a totiž ovlivňuje, na která slovní spojení budete ve vyhledávači. Lidé se při odkazování s ničím nepárou a rovnou vkládají celou URL. Většina dnešních CMS pak URL předělá na aktivní odkaz.

Pokud bude vaše URL vypadat následovně:

domena.tld/?clanek=123

Moc si nepomůžete. Pomyslené SEO body získáte za slovo domena, clanek a 123

Naproti tomu když si uděláte URL:

domena.tld/keyword-slovo-neco

Tak získáte body za domena, keyword, slovo a neco.

Právě tohle je hlavní důvod proč proč se vyplatí dělat friendly SEO url.

Klíčové slovo v title

Tag title, který se zobrazuje v horní části prohlížeče se zároveň zobrazuje i ve výsledcích vyhledávačů. To znamená, že může i přímo oslovit člověka, který si zatím jen prohlíží výsledky vyhledávání. Rozhodně by se měl využít jeho potenciál na maximum.

Je to vlastně pojmenování stránky. Většina lidí používá variantu:

Název příspěvku - Název webu
Název webu: Název příspěvku
Název příspěvku

Zatímco u magazínů se více tlačí na novinářské lákadlo, či různé názvy 10 tipů jak ... u eshopů by jste z toho měli doslova vydojit maximum co jen jde.

Ideální varianta je následující:

Název webu - Název rubriky - Název produktu - Bonus
  • Název webu - to je jasné, musíte budovat značku.
  • Název rubriky - to je často u eshopů výrobce, značka atd. Prostě to co se přímo hledá.
  • Název produktu - opět cílíte na to co bude chtít potenciální zájemce hledat.
  • Bonus - tohle se sem dává většinou jako lákadlo. Většinou je to Sleva XX%, Výprodej, Nová kolekce, Rychlá doprava atd.

Vtip je v tom trefit se do klíčových spojení co potenciální zákazník hledá. Tedy například u title:

Svět Zvířátek - Papoušek - Ara hyacintový - ručně dokrmovaný

Máme pokryto:

  • Papoušek Ara hyacintový
  • Ara hyacintový dokrmovaný
  • Papoušek Ara dokrmovaný
  • Ara ručně dokrmovaný

A tak dále a tak dále.


Validita HTML kódu

Ačkoliv validní kód není podmínkou k dobrému umístění, všeobecně se doporučuje dodržovat alespoň základy. Neukončené párové tagy, anebo chybějící parametry mohou vykreslit váš web ve vyhledávači špatně. Navíc nechtíc můžete vytvořit dojem překrývání prvků - cloaking. Vždy se snažte vyhnout chybám a minimalizovat množství varování v W3C validátoru.

Validita CSS kódu

Na rozdíl od HTMLCSS přímý dopad jak vaše stránka bude vypadat. Vyhledávače berou v úvahu velikost a umístění jednotlivých prvků. Ačkoliv tohle by neměl být problém u desktopů, mobilní zařízení zde mohou značně trpět. Nebojte se využít speciální CSS soubor pro mobilní zařízení.

Optimalizace webu

Robots.txt

Robots.txt je soubor určený pro vyhledávače. Nachází se vždy na adrese domena.tld/robots.txt a obsahuje důležitá sdělení pro roboty vyhledávačů. Například může znepřístupnit část anebo úplně celý web pro roboty. Umožňuje nařídit robotům procházet web jen v určitém časovém intervalu, což může rozložit zátěž na webhosting.

V současnosti jeho nejdůležitější vlastností je možnost zapsat do něj sitemapy.

Sitemap

Soubory sitemap obsahují data o stránkách určených pro automatické zpracování ve formátu XML (na rozdíl od HTML musí být validní). Hlavně ale pomocí nich roboti vyhledávačů dokáží rychle nalézt nové stránky a připravit je na indexaci. Sitemapy můžete tvořit nejen pro stránky, ale i obrázky, dokumenty a další multimédia.

Rychlost načítání stránek

Rychlost načítání stránek je jedním s kritérií pro Google i Seznam. Podle Google rychlost či spíše pomalost načítání stránek ovlivňuje zhruba 1% všech stránek zařazených do jejich indexu <ref>Google Webmaster Blog: Using site speed in web search ranking. 9.dubna 2010.</ref>.

Zabránění duplicitě

Některé CMS umožňují vytvářet duplicitní stránky. Důvodem můžou být různé varianty pro tisk, anebo zkrácené lehce zapamatovatelné odkazy. Duplicita je všeobecně naškodu. Zabránit duplicitě se dá s pomocí meta tagu canonical anebo noindex (doporučuji však využít prvně jmenovaný).

Dobré prolinkování webu

Web by měl být dobře prolinkovaným čímž se zlepší i jeho dostupnost. Jednotlivé články či zboží musí být v kategoriích. Pokud v jednom článku píšete o jiném, měl by ten první na druhý odkazovat. Zboží zase kategorizováno s pomocí štítků. Zlepší se tak relevance a uživatelské prostředí.

Vyhledávače se snaží jednotlivý obsah na webu si tématicky propojovat.

Nefunkční odkazy

Není nic horšího než odkazy vedoucí na stránku 404, neboli stránka nenalezena. Ujistěte se, že po odstranění článku či zboží z vašeho eshopu nezůstali nefunkční odkazy.


Reference

<references />