Doména
Doména či doménové jméno je unikátním identifikátorem webové stránky. Jedná se o řetězec, který jasně určuje autoritu, která identifikátor spravuje (takzvaná doména prvního řádu) a následně i samotný identifikátor (doména druhého řádu). Domény ovládá DNS.
Zjednodušeně řečeno doména reprezentuje zdroj IP, například počítat, který se připojuje k internetu, server na kterém běží webhosting, samotnou webovou stránku anebo jakoukoliv službu, která běží na internetu (popřípadě intranetu).
Doménová jména jsou rozdělena v rámci hierarchie. Úplně navrchu je DNS root, který je bezejmenný. Pod ním jsou domény prvního řádu (TLD), které se dělí na generické domény (gTLD) a národní domény (ccTLD). Pod nimi jsou domény druhého řádu, které si ve většině případů můžete registrovat. Domény třetího řádu, takzvané subdomény, si spravují majitelé domén druhého řádu.
Obsah
Příklad
- URL: http://test.seopedia.cz
- Doména nejvyššího řádu: .cz
- Doména druhého řádu: seopedia.cz
- Subdoména: test.seopedia.cz
Pravidla pro doménový jména
Je dobrým zvykem psát domény malými písmeny, ačkoliv to není nutné.
- doména druhého řádu může mít maximálně 63 znaků
- celková délka domény nesmí přesáhnout 253 ASCII znaků
- doména nesmí začínat a končit pomlčkou
- v doméně se nesmí nacházet dvě pomlčky za sebou (výjimkou je třetí a čtvrtý znak u IDN)
- doména smí obsahovat pouze čísla, písmena a pomlčky
Další dělení domén
Historie
První komernční doménou byla TLD .com. Jednalo se o symbolics.com registrovanou 15. února 1985. V roce 1992 už bylo registrováno více jak 15 tisíc .com domén. V prosinci 2009 už přesáhl počet registrovaných domén 192 milionů.
Doména a SEO
Doména hraje v SEO poměrně velký význam ať už přímo anebo nepřímo.
Přímý vliv na SEO
Podobně jako title je klíčové slovo v doméně druhého řádu, ale také i subdoméně, přínosem. Vyhledávače předpokládají, že pokud si zvolíme doménu obsahující klíčové slovo, tak na ní hodláme provozovat web týkající se tohoto klíčového slova. Jednu dobu byl na Google tak vysoký vliv domén s přesným klíčovým slovem (takzvané exact match domain), že jej másel v roce 2012 snížit.
Je také třeba dát si pozor na vliv domén prvního řádu na lokální vyhledávání, v tomto případě spíše národní. Pokud si vyberete pro svůj web doménu jiného státu, můžete mít problém na místním Google. Alespoň tak se v 29.07.2013 vyjádřil Matt Cutts v jednom ze svých videí. Google průběžně sleduje používání domén v určitých státech a upravuje jejich zastoupení v lokálním vyhledávání <ref>Jak se Google divá na ccTLD</ref>.
Nepřímý vliv na SEO
Lidé jsou zvyklí často adresu vkládat do diskuzních fór přímo z adresního řádku, ty je pak automaticky přetváří na aktivní odkaz. Pokud se v doméně nachází klíčové slovo, tak výsledkem je zpětný odkaz právě s tímto klíčovým slovem, zatímco u nic neříkající domény nezískáte v odkazu klíčové slovo žádné.
Další pojmy
<references />