AdSense

Z Seopedia
Přejít na: navigace, hledání

AdSense je pay per click a pay per impression program Google, který umožňuje inzerentům v reklamní sítí AdWords zobrazovat reklamu na partnerských stránkách. Mimo modelů PPP a PPI se v roce 2008 také testoval pay per action, ovšem nakonec byla tato varianta zamítnuta. AdSense patří v České Republice mezi nejefektivnější formy monetizace necílené návštěvnosti. Může ta to obrovské množství partnerů a velice dobré cílení reklamy.

Historie

Od roku 1985 se na Princetonské univerzitě vyvíjel WordNet. Obrovská databáze pro anglický jazyk vznikala pod vedením profesora George Millera. Jejíž účel je seskupit slova do synonymických řad, které se nazývají synsety. Krom definic hlavně WordNet zachycuje sémantické vztahy mezi slovy.

V roce 1998 byla založena společnost Oingo Inc. v Los Angeles. Stáli za ní Gilad Elbaz a Adam Weissman. Právě je napadlo využít WordNet a postavit na něm vyhledávací algoritmus.

V roce 2001 se změnil název z Oingo Inc. na Applied Semantics.

Roku 2003 Applied Semantics kupuje Google. V březnu toho roku pak rychle spouští AdSense, který se v červnu stává veřejným. V té době už Google provozuje AdWords a inzerenti si stěžují, že oproti AdSense mají problém s efektivitou reklam. Jako příklad se uvádí slovíčko květiny. Zatímco když někdo zadá do vyhledávání květiny je větší pravděpodobnost že si je chce koupit, než když se toto slovíčko nachází na blogu. V důsledku stížností v roce 2004 umožňuje Google neinzerovat v sítí AdSense webů.

V roce 2005 dosahují příjmy z AdSense 15% celkových příjmů Google.

2006

Google přichází s AdSense do České Republiky.

2009

Google umožňuje jiným reklamním sítím inzerovat v AdSense.

2010

V březnu začíná využívat Google historii hledání, aby dosáhlo cílení co možná největší účinnost.

V květnu Google zveřejnil kolik dává partnerům. Z obsahové a grafické reklamy to je 68% a z vyhledávání 51%.

2012

Začínají zobrazovat v reklamách grafické prvky ve formě šipek. Mají zvýšit množství prokliku.

Kvůli poptávce po velkých reklamních formátech Google přidává formát 300x600.

2013

Po úspěchu velké reklamní plochy 300x600, Google přidává reklamní plochu 970x90, která by do budoucna měla nahradit nejrozšířenější formát 728x90. V této reklamní ploše se také, než bude dost inzerentů zobrazují menší formáty.

V roce 2013 bylo v AdSense registrováno více jak 2 milionů majitelů stránek, kterým Google vyplatil přes 9 miliard USD.

Druhy reklamy

AdSense má několik druhů reklamy, které může majitel obsahu využívat. Ke každému druhu platí trochu odlišná pravidla, která je nutné si detailně nastudovat.

AdSense pro obsah

Nejrozšířenější forma reklamy. Uživatel si vygeneruje javascriptový kód, který si umístí na své stránky a zobrazuje reklamu. Reklama může mít celkem tři druhy formátu. Textovou a grafickou je možné kombinovat dohromady. Jaká je pro stránku nejvhodnější vybírá algoritmus. Majitel si i tak může zvolit zdali chce zobrazovat reklamy třetích stran anebo reklamy určené pro remarketing.

Majitel stránky dostává placeno buď za proklik anebo za imprese.

Textová

Textová reklama reklama je zřejmě nejrozšířenější. Majitel stránek si může zvolit jakou barvu bude mít nadpis, text a odkaz. Ovšem nemá možnost už ovlivnit počet anebo výsledné zobrazení reklamy. Například u formátů 728x90 občas AdSense neseskládá reklamy vedle sebe, ale zvolí variantu pod sebou. Něco jako jednořádkovou inzerci.

Textová reklama dobře funguje, když zapadne do designu stránky. Využít se dá pod článek, kde pak inzerent může oslovit návštěvníka pokračováním. Naopak křiklavé varianty nepůsobí ve většině případů dobře a je lepší je nahradit spíše grafickou reklamou.

Z tohoto formátu platí Google 68%, toho co vydělá partnerovi.

Grafická

Grafická reklama je ve většině případů klasický banner. AdSense ale experimentuje i se smíšenými a dynamickými formáty. Tento druh reklamy funguje zvláště dobře v místech, ke může upoutat pozornost ale zároveň netuší, jako je vrchní část stránky anebo naopak zápatí. Lze jí využít i k dělení obsahu. S tím mám poměrně dobré zkušenosti.

Odkazová

Takzvané odkazové jednotky jsou sadou nadpisů. Dobře zapadnou mezi různá menu. Často se využívají vedle prvků, které mají upozornit na podobný obsah.

AdSense pro kanály

Od roku 2008 umožňuje Google vkládat reklamu do RSS anebo Atom kanálů. Do kanálu je vložen obrázek. Jakmile si kanál návštěvník otevře v čtečce anebo prohlížeči, v obrázku je reklamní text.

AdSense pro vyhledávání

Partner si může na stránku umístit upravené políčko pro vyhledávání Google. Jakmile návštěvník zadá klíčové slovo otevře se mu trochu poupravená verze Google stránky s výsledky. Pokud klikne na některou z reklam, partner dostane 51% jako provizi.

Tato forma reklamy je vcelku zajímavá. Umožňuje totiž ovlivnit výsledky vyhledávání. Můžete si tak nechat zobrazovat pouze výsledky, které se nachází na určitých doménách. Například jen na té vaší. Touto službou tak lze velice snadno implementovat vyhledávání.

AdSense pro mobilní obsah

Jedná se o variantu AdSense pro mobilní zařízení. Rozdíl je v použité technologii na rozdíl od Javascriptu se využívá PHP anebo ASP.

AdSense pro domény

Tato služba je určená pro majitelé domén. Ti zde mohou domény parkovat obdobně jako na ostatních podobných službách. Velkou nevýhodou ovšem je, že stránka zobrazující se na doméně bude mít meta tag noindex.

V únoru 2012 Google oznámil, že tuto službu bude rušit.

Adsense pro videa

Tato služba umožňuje vkládání reklam do videa, které jsou v jeho sítí. Nejvíce se ale rozšířila u YouTube. Pro mnohé umělce je to celkem zajímavý způsob jak vydělat peníze. V zahraničí se také rozšiřují lidé, kteří se na tento druh výdělku specializují. Dělají například různé návody anebo natáčí virální videa.

AdSense v České Republice

Vzhledem k tomu, že při registraci do programu podepisujete smlouvu s pobočkou Google v Irsku, jste povinni, podle pravidel Evropské Unie, registrovat se k DPH. Což obnáší kromě kvartálního podávání přiznání k DPH i vyplňování dokumentu VIES. Do značné míry to komplikuje využívání tohoto programu. Někteří lidé si tak nechávají přefakturovávat své příjmy přes třetí osobu.

Zablokování účtu

Google si rozhodně nebere servítky, zvláště u nových účtů, které ještě nedosáhli na výplatu. Porušování podmínek je trestáno zablokováním účtu. Jeho obnova je pak velice náročná a ve většině případů se není možné dovolat jakékoliv nápravy.

Mezi nejčastější důvody nechtěného zablokování patří zobrazování reklam na nevhodných místech. Je nutné si uvědomit, že AdSense reklama se nesmí zobrazovat na stránkách, kde se vyskytuje jakýkoliv obsah pro dospělé. Článek o drogách anebo nahotinka nahoře bez může znamenat minimálně výstrahu. Proto je třeba minimálně preventivně AdSense na takovéto stránky nedávat a postarat se, aby se takovýto obsah u něj ani neměl možnost zobrazovat.

Reklama AdSense obsahuje tracking cookie. Podle současné legislativy jste povinni na stránce mít prohlášení o této skutečnosti. Osobně jsem ještě neslyšel o nikom, kdo by za toto byl postižen v každém případě by se na stránce mělo takovéto prohlášení nacházet.

Související témata