Facebook

Z Seopedia
Verze z 28. 8. 2015, 11:20, kterou vytvořil Admin (diskuse | příspěvky)

(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Facebook je sociální síť se sídlem v Menlo Park (Kalifornie). Založil jej Mark Zuckerberg 4. února 2004 spolu se svými spolubydlícími na koleji - Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz a Chris Hughes. Ze začátku byla sociální síť omezena pouze na Harvardskou univerzitu, později přibyly i koleje z okolí Bostonu Ivy League a Standfordská univerzita.

Po registraci má možnost si uživatel založit svůj profil, přidávat další uživatele jako své přátele, vyměňovat soukromé zprávy, přidávat na svou zeď příspěvky (včetně multimédii) a získávat informace o změnách stavu jeho přátel. Dále se může přidat a účastnit konverzací ve skupinách a na stránkách. V září 2012 dosáhl Facebook jedné miliardy registrovaných uživatelů. Ovšem odhaduje se, že zhruba 9 % profilů jsou falešné účty. V této době přidali uživatelé zhruba 500 TB dat během dne (180 PB za rok). Kvůli velkému množství nahraných dat byla několikrát zpochybněna reálná možnost kontrolovat obsah, který uživatelé přidávají.

Historie

Příběh Facebooku

Facemash

28. října 2003 Mark Zuckerberg, Andrew McCollum, Chris Hughes a Dustin Moskovitz vytvořili Facemash. Stránku, kde se střetli fotky dvou studentek z Harvardu a návštěvník rozhodoval, která z nich je hezčí. Výsledky se ukládaly do databáze a skript pak vybíral obrázky podle koeficient Elo, na základě předchozího skóre. Podle studentských novin The Harvard Crimson, byly fotky získané nelegálně z ročenek devíti kolejí. Stránka se stala velice sdílenou, ovšem po pár dnech jí administrátor harvardské sítě vypnul.

Mark Zuckeberg se musel zpovídat s porušení autorského zákona, narušení bezpečnosti a porušení osobních práv. Dokonce mu hrozilo vyloučení. Nakonec však všechna obvinění byla stažena.

Do jisté míry za to možná může i jeho semestrální projekt, který byl považován za velice přínosný. Vytvořil nástroj, kam nahrál 500 obrazů z dějin starověkého Říma. Pod každý mohli studenti přidávat své komentáře. Celý projekt zpřístupnil svým spolužákům a umožnil jim také zde sdílet své poznámky.

theFacebook.com

V lednu 2004 začal Mark Zuckerberg pracovat na kódu nové stránky, kterou nazval theFacebook. Školním novinám The Hardvard Crimson řekl, že se nechal inspirovat právě Facemash. 4. února 2014 byl projekt spuštěn na doméně thefacebook.com. Propagace projektu začala oslovením zhruba 300 studentů přes e-mail. Za 24 hodin už bylo na theFacebook registrováno přes 1200 lidí.

Šest dní po spuštění tři Harvardští studenti Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss a Divya Narendra obvinili Marka Zuckerberga, že využil jejich nápad na vytvoření sítě HarvardConnection.com. Původně prý měl pracovat na jejich sítí a místo toho vytvořil konkurenční. Postěžovali si studentským novinám Crimson a ti celou událost začali vyšetřovat. Mark Zuckenberg si našel studenty, kteří na theFacebook sami sebe identifikovali jako členy redakce Crimson. Zkontroloval jejich neúspěšné pokusy o přihlášení a hesla, které použili pak zkusil na jejich soukromé emailové adresy. Ve dvou případech byl úspěšný. Tři studenti z Crimson pak na něj podali žalobu.

Původně bylo omezena registrace pouze na studenty Harvardské univerzity. Během prvního měsíce se na theFacebook zaregistrovala polovina z nich. K Marku Zucekrbergovi se brzo přidali Eduardo Saverin (jako obchodní ředitel), Dustin Moskovitz (programátor), Andrew McCollum (grafik), and Chris Hughes. V březnu 2004 theFacebook expandoval na univerzity Stanford, Columbia a Yale. Tato expanze pokračovala otevřením se studentům Ivy League a školám v oblasti Bostonu. Následně zasáhl univerzity v celé USA a Kanadě. Facebok se stal komerční společností v létě 2004 a jejím prezidentem byl Sean Parker, který byl Markův poradce. Společnost se přestěhovala do Palo Alto v Kalifornii.

V roce 2005 společnost vypustila z názvu the a zakoupila doménu facebook.com za 200 tisíc dolarů.

Facebook

1. října 2005, Facebook expandoval do 21 univerzit v Anglii, ITESM v Mexiku (přes 90 tisíc studentů), dvou univerzit v Puerto Rico a univerzity na Panenských ostrovech. V září 2005 se k síti vysokých škol přidali i střední školy. Dále se otevřela síť i zaměstnancům velkých technologických firem jako Apple anebo Microsoft. 11. prosince 2005 se k Facebooku přidali i univerzity v Austrálii a Novém Zélaňdě. Celkově bylo ve Facebooku přes 2000 univerzit a více jak 25 tisíc středních škol.

Zlom přišel 26. září 2006, kdy byl Facebook zpřístupněn každému člověku, který byl starší 13ti let a měl funkční e-mailovou adresu.

Koncem roku 2007 bylo na Facebooku vytvořeno přes 100 tisíc komerčních stránek. Stránky nahradily původní skupiny. Společnosti postupně zjišťovali výhody přímé komunikace se zákazníky.

V říjnu 2008 bylo oznámeno, že nové sídlo společnosti bude v Dublinu v Irsku.

19. května 2009 umožnil Facebook volbu uživatelsky přívětivých adres v URL. Vaše jméno tak může nahradit původní profile.php?=123456789

V roce 2010 jste se mohli přihlásit jako beta tester Facebooku. Podmínkou bylo projít testem. Dále také vydal složité kvízy a testy, po jejíž úspěšném složení jste získali možnost pracovat pro Facebook.

15. listopadu 2010 koupil doménu fb.com za 8,5 milionu USD.

V únoru 2011 se stal Facebook největším webem, co do počtu hostovaných fotek a předpokládalo se, že v létě 2011 měl 100 miliard fotek.

V říjnu 2011 na Facebook přišlo 350 milionů uživatelů prostřednictvím mobilních telefonů, což bylo zhruba 33 % z celé návštěvnosti.

12. března 2012 společnost Yahoo! Podala na Facebook žalobu za porušení deseti jejich patentů, což bylo velice nepříjemné, protože za měsíc mělo dojít k veřejnému úpisů akcii (IPO). Žaloba se týkala hlavně zobrazování reklam, ochrany soukromí a některých částí sociální sítě.

V květnu 2012 Facebook přidal ikonku pro sňatek osob stejného pohlaví.

19. dubna 2013 Facebook upravil své „f“ logo.

14. března 2014 umožnil Facebook uživatele vybrat si z 50 možností týkajících se jejich pohlaví 10.

V březnu 2014 byla přidáno tlačítko Ask, kterým je možné pozvat jiného uživatele na schůzku (rande), pokud nemá uvedeno, že je ve vztahu.

24. srpna 2015 oznámil Mark Zuckerberg, že byla během jednoho dne poprvé připojeno k Facebook 1 miliarda lidí.

Financování

Po spuštění v únoru 2004 po několik měsíců provoz thefacebook.com financoval Mark Zuckerberg a Eduardo Saverin. Část příjmů na financování fungování šla i z reklam.

V létě 2004 vložil do společnosti 500 tisíc dolarů Peter Thiel, za 10,2% podíl. Do společnosti jej přivedl Sean Parker (spoluzakladatel služby Napster), který se tituloval jako prezident Facebooku. Původně šel o investici požádat Reida Hoffmana, ale ten musel odmítnout, protože byl ředitelem konkurenční služby Linkedln. Hoffmanovi se ale Facebook velice líbil a tak poslal Seana Parkera za Peterem Thielem, kterého znal ze společného projektu PayPal. Další investice přišla v podobě konvertibilního dluhopisu (dá se místo peněz vyměnit za akcie společnosti) od Peter Thiel, Mark Pincus a Maurice Werdegar za Western Technology. Akcie by si vzali v případě, že do konce roku 2004 dosáhne Facebook 1,5 milionu uživatelů. Toto číslo nebylo dosaženo, ale i přes to si místo peněz vzali akcie.

V dubnu 2005 do Facebooku investuje Accel Partners 12,7 milionu dolarů a navyšují tím cenu společnosti na 98 milionu USD.

V dubnu 2006 do společnosti investují celkem 25,7 milionu USD další společnosti včetně Greylock Partners a Meritech Capital. Svůj podíl navyšuje i Peter Thiel a Accel Partners. Hodnota společnosti je odhadována na 500 milionu dolarů. V tomto roce také uniká zpráva za fiskální rok 2005. Vyplývá z ní, že Facebook měl v daném roce ztrátu 3,63 milionů USD.

V říjnu 2007 oznámil Microsoft, že koupil 1,6% podíl ve Facebook za 240 milionů dolarů. Odhadovaná tržní hodnota společnosti by tak byla 15 miliard dolarů. Ke kontraktu je však nutné dodat, že Microsoft si koupil speciální akcie zvané „prefered“, ty v případě problémů společnosti dávají Microsoft právo mít přednost, před ostatními akcionáři. Navíc Microsoft dostal právo pro nadnárodní reklamy.

V listopadu 2007 Hong Kongský miliardář Li Ka-shing investoval do Facebook 60 milionů USD.

V březnu 2008 do společnosti přichází Sheryl Sandberg. Má za úkol dostat společnost do zisku. Po sérii brainstormingových seancí se zaměstnanci, dospěl k názoru, že správný směr budou právě reklamy, které by se měly stát hlavním zdrojem příjmů. Provede několik změn v celém konceptu reklam a v roce 2009 se poprvé dostává Facebook do zisku.

Začátkem roku 2012 Facebook prozradil, že jeho příjmy vzrostly o 65 % na 1 miliardu USD oproti předchozímu roku. 56 % zisku přišel čistě z USA a 12 % z bylo od společnosti Zynga, která vyvíjí hry pro sociální sítě.

V říjnu 2009 Facebook kupuje službu FriendFeed, která je agregátor novinek na sociálních sítích v reálném času. V únoru 2010 přichází nákup Octazen Solutions. 2. dubna 2010 Facebook oznamuje akvizici služby na sdílení fotek Divvyshot.

Mezi největší akvizice, které Facebook udělal patří získání služby Instagram. 12. dubna 2012 za ní dal 1 miliardu USD. Část byla v penězích a část v akciích.

19. února 2014 Facebook oznámil největší akvizici startupu jaký kdy byl do té doby udělán. Za 19 miliard USD, opět část byla v akciích, získal WhatsApps. Aplikaci pro chytré telefony, která umožňuje komunikovat prostřednictvím zpráv.

Facebook IPO

IPO Facebooku - Initial public offering (veřejná nabídka akcii), začalo vyplněním dokumentů 1. února 2012. V papírech stálo, že v té době má Facebook 845 milionů aktivních uživatelů, kteří denně udělají 2,7 miliardy akcí (napíší komentář, dají like). Dále poukazovala, že ačkoliv se očekává růst počtu uživatelů a zisků z reklamy, je také očekáváno, že časem se tento trend bude zpomalovat, až dojde k pomalému pádu.

Aby si první investoři zajistili kontrolu nad společností, byly v roce 2009 dohodnuty pravidla o dual-class akciích. Po skončení IPO, zůstalo Zuckerbergovi 22 % akcií, ale měl 57% hlasovací právo.

Cílem IPO bylo dosáhnout navýšení kapitálu o 5 miliard dolarů, čímž by se tento veřejný úpis stal jedním z největších z technologických firem a vůbec nejvyšším v historii internetových společností.

Na první setkání s potenciálními investory přišel Mark Zuckerberg v mikině, což vyvolalo vlnu nevole. Analytik Michael Pachter z Wedbush Securities, to nazval znakem nedospělosti. Půlhodinové video, které provázelo poradu frustrovalo investory, které zajímaly spíše technické podrobnosti a pro další schůzky bylo již z programu vypuštěno.

Hodnota akcií

Cílová hodnota akcií v průběhu příprav postupně rostla. Začátkem května společnost plánovala prodávat jednu akcii od 28 do 35 USD. 14. května už to bylo 34 – 38 USD. Někteří investoři dokonce údajně navrhovali až 40 USD za akcii.

Právě vysoká poptávka vedla k upisovací hodnotě 38 USD za akcii. Celá hodnota společnosti by tak odpovídala 104 miliardám USD. Nejvyšší ohodnocení společnosti vstupující na veřejný akciový trh v dějinách.

16. května oznámil Facebook, že kvůli velké poptávce vydá o 25 % víc akcií než plánoval. Což znamenalo, že bude celkem k prodeji 421 milionů kusů akcií.

Hodně investorů projevovalo o akcie Facebook velký zájem, protože v něm viděli potenciál společností jako Google anebo Linkedln, jejíž akcie během jednoho dne zdvojnásobili svou hodnotu. Zvláště nový investoři nechtěli propásnout příležitost u starších internetových firem, které nezažili.

Po prvním týdnu však akcie Facebooku uzaváraly na 23,81 USD. Komentátoři označovali akcie za nadhodnocené a málo likvidní.

Velkou kritiku také sklidili analytici, kteří doporučovali nakupovat s cílovou cenou 60 a více dolarů. Například žádný z analytiků, které oslovila agentura Reuters si nepřipouštěl, že by cena mohla klesnout pod upisovací cenu během prvního dne.

Objevovali se varování, že někteří z brzkých investorů budou chtít po IPO prodat svůj podíl. Například Accel Partners plánovali prodat 28 % ze svých akcií, Goldman Sachs polovinu a Mark Zuckerberg 6 %.

I přes optimistická doporučení například The New York Times předpovídal, že otázky kolem problémů společnosti se zisky, budou přehlušeny pocitem, že akcie Facebook jsou jedny z těch, které prostě chcete a potřebujte mít ve svém portfóliu.

Krom kritiky schopnosti vydělávat peníze, se také hodně diskutovalo kolem otázky ochrany osobních údajů.

První den na trhu

Nabídku symbolicky odstartoval Mark Zuckerberg zvonem na Hacker Square ve Facebook campus v Menlo Park, California.

Obchodování mělo začít v pátek 18. května 2012 v 11:00. Kvůli technickým problémům na burze NASDAQ byl však start odložen na 11:30. Další technické problémy následovaly, což vyústilo v nespočet zmatků, kdy investoři nevěděli, jestli akcie nakoupili anebo ne.

Cena poměrně rychle vystoupala na 45 USD na akcii, ale postupně začala padat dolů. Jen kvůli zpětnému odkupu úpisců a technickým chybám, nakonec cena skončila nad hranicí úpisu 38,23 USD. Což bylo označeno jako velké zklamání.

I přes tohle všechno akcie dosáhli nového rekordu. Bylo celkem zobchodováno 460 milionů akcii. Samotné IPO přineslo 16 miliard dolarů, což z úpisu udělalo třetí nejúspěšnější v historii (po General Motors a VISA). Díky hodnotě akcii Facebook předehnal spousty velkých firem jako třeba Amazon.com, McDonalds anebo Disney. Hodnota podílu Marka Zuckerberga byla na konci dne 19 miliard USD.

Další dny

Druhý den cena akcii spadla na 34,03 USD a dalších dnech se propadala. Koncem týdne už byla 31,91 USD. Na konci května nazvali noviny Wall street journal IPO fiaskem.

4. června sedm z patnácti analytiků podle výzkumu FactSet Research doporučovalo koupit až do hranice IPO, čtyři z patnácti držet a další čtyři prodat. Skupina Sanford Bernstein tipovali dokonce cenu na 25 USD.

Standard & Poor's oznámili 11. prosince 2013, že Facebook přidá na index S&P 500 k 20. prosinci 2013.

Dopad IPO

Nezdařené IPO mělo okamžitý dopad na akcie dalších technologických firem. Trh se stal vůči technologickým firmám více skeptičtější, zvláště těm které zvažují vstup na burzu. Například společnost Kayak.com, která se zabývá online cestování, odložila své IPO. Stanice CBS News připomněla dot-com bublinu a znovu upozornila na přeceňování akcií.

Investiční firmy museli kvůli technickým problémům čelit ztrátám. Agentura Bloomberg odhadla, že ztráta drobných investorů na akciích Facebooků dosáhla 630 milionů USD, od jejich uvedení na trh. Jen samotná společnost UBS vyčíslila ztrátu na 350 milionů USD. NASDAQ nabídla jako kompenzaci pro zasažené investiční firmy 40 milionů USD, což je nejvíce v historii. Většinou se pohybují náhrady za technické komplikace ve výšce 3 milionů USD. Burza NASDAQ se rozhodla najmout společnost IBM, aby do budoucna zamezila podobným technickým problémům.

IPO však mělo největší dopad na předchozí investory Facebooku. Po velmi dlouhé době znamenalo nemalé zhodnocení jejich nejistých počátečních investic. Naproti tomu individuální investoři a zaměstnanci s akciemi spíše utrpěli, protože jejich akcie už nebyly tak zajímavé. Snížená lukrativnost zároveň ohrožovala případné další získávání peněz, které by Facebook potřeboval na akvizice.

Ještě ten samí měsíc bylo podáno více jak 40 žalob. Reuters upozornil, že hlavní úpisci Morgan Stanley, JP Morgan a Goldman Sachs snížili během prvního dne předpovědi zisků. Dokonce se objevily zprávy že Morgan Stanley ukázal odlišné odhady zisků jen vybraným klientům.

Dále se vede spor kvůli technickým problémům, které neumožnili investorům prodávat akcie během prvního dne a tím snížit svoje ztráty.

V květnu 2012 požádal Facebook o sloučení všech sporů do jednoho.

Morgan Stanley nakonec v prosinci 2012 urovnal spory za nevhodně použitou analýzu, která ovlivnila dění, částkou 5 milionů dolarů.

IPO Facebooku se momentálně vyšetřuje, protože připomíná schéma pump and dump. Mimo vládu zkoumá celý případ i komise z Wall Street, kvůli informacím které obdrželi jen někteří klienti a ne široká veřejnost. Problémy má hlavně Morhan Stanley.

Zisky společnosti

Nejvíce zisků společnosti jde z reklamy. Facebook má velmi nízkou míru prokliku v porovnání s největšími weby na internetu. Podle BusinessWeek.com dosahují bannery pouze pětinového počtu prokliků oproti zbytku internetu. Míra prokliku u Facebooku je zhruba 0,04 % oproti tomu Google má na stránkách s vyhledáváním 8 %. Například konkurenční sociální síť MySpace má 0,1 %.

Nízká míra prokliku se připisuje mladším uživatelům, kteří s oblibou používají software na blokování reklam (AdBlock). Dále více se soustřeďují čistě na sociální komunikaci než interakci se stránkou.

Na druhou strnu některé společnosti dosahují s dobře cílenou reklamou míru prokliku až 6,49 % u reklam na zdi uživatelů. Studie také prokázali, že uživatelé Facebooku mají daleko větší tendence dokoukat celé reklamní video, pokud si jej už pustí - až 40 %, přitom průměr jinde je kolem 25 %.

Samotná společnost se pochlubila, že z rok 2013 měla obrat 7,87 miliardy dolarů a zisk 1,5 miliardy dolarů. Podle společnosti eMarketer dosáhl za tento rok Facebook 5,7 % obratu z digitální reklamy na celém světě. Nejvíce měl Google – 32,4 %.

Uživatelský profil a timeline

V roce 2011 došlo k úpravám uživatelského rozhraní. Události spojené s uživatelem se zobrazují na jeho uživatelském profilu chronologicky od nejnovější po nejstarší. Facebook toto označuje jako timeline. Na uživatelském profilu se nachází také aktuální stav (kontakt, vztah, pracovní pozice) a statické informace (dosažené vzdělání, jazyky, datum narození). Uživatel se může rozhodnout o míře viditelnosti těchto informací pro ostatní (veřejně, přátelé).

Komunikace mezi uživateli probíhá formou soukromých zpráv, které umožňují používat emotikony anebo složitější obrázky – takzvané nálepky.

Newsfeed – domovská stránka

Domovská stránka každého uživatele obsahuje newsfeed, kde se zobrazují události jeho přátel a novinky na stránkách, které sleduje. Informace nejsou řazeny chronologicky, ale vybírá je algoritmus. Ten preferuje novinky podle následujícího pořadí okruhu rodiny, blízkých přátel, přátel, skupin, stránek (komerčních). Vše je ještě ovlivňováno druhem informací (multimédia mají přednost) a dosahem (reach). Významné události jako svatba anebo narozeniny má přednost. Toho často zneužívají spameři k zvýšení dosahu.

Až do roku 2010 se k hodnocení pořadí používal EdgeRank.

Fotografie a obrázky

Uživatelé Facebooku mohou nahrát neomezené množství fotografií a třídit je do alb. Na rozdíl od konkurenčních služeb zde není žádný limit. Během prvních let provozu však platilo omezení 60 fotek na album, v březnu 2009 bylo toto omezení zvýšeno na 200/album. Pro každé album lze nastavit individuální stupeň ochrany soukromí.

Zajímavou vychytávkou Facebooku je takzvaná funkce tag (označit) osobu na fotce. Takto označení osobě je pak poslán odkaz na fotku, kde může potvrdit zdali se zde nachází. Pokud toto potvrdí objeví se i na její timeline.

Facebook Notes

// doplnit

Project Titan

Project titan byl s hrdostí nazýván jako „Gmail killer“. Byl spuštěn 15. listopadu 2010. Systém umožňoval komunikaci mezi uživateli Facebooku pomocí různých metod. Například každému je při registraci vytvořena speciální emailová schránka. Pomocí ní, textových zpráv, skrz stránku Facebooku anebo externích aplikací je možná komunikace uživatelů. Všechna pak spadne do jedné schránky.

Emailová komunikace byla zrušena v roce 2014, protože o ní nebyl zájem.

Hlasové volání – Voice call

Od dubna 2011 je možné si volat přes Facebook chat po celém světě. Přes lužbu, kterou zajišťuje společnost T-mobile Bobled, je možné nechávat i hlasové zprávy na Facebooku.

Video volání – Video Call

Od 6. července 2011, umožňuje Facebook volání jednoho uživatele druhému s videem. Služba je postavena na technologii Skype. Využívá se Skype Rest API.

Follow (sledovat) a Přátelství

14. září 2011 Facebook přidal tlačítko „Subscribe“ k profilům. Uživatelé tak mohou sledovat informace, které osoby sdělí veřejně, aniž by museli být jejich přátele. Tím se obešel maximální limit 5000 přátel pro známé osobnosti.

V únoru 2012 zavedl Facebook možnost ověřit si účet. Na rozdíl například od konkurenční služby Twitter, však ověřené profily nejsou nijak zvýrazněny, ovšem mají větší autoritu a jejich příspěvky se v news feed zobrazují výše.

V prosinci 2012 bylo oznámeno že tlačítko „Subscribe“ bude nahrazeno „Follow“ (sledovat). Důvodem je lepší chápání této funkce pro uživatele jiných sociálních sítí.

Soukromý

Pro plné využití všech funkcí Facebooku je vyžadováno po uživateli nahrát svoji fotku a použít plné jméno a příjmení. Uživatelé mohou kontrolovat, co se komu zobrazuje pomocí nastavení Soukromý.

Podle průzkumu comScore z roku 2010, shromažďuje Facebook zhruba tolik informací kolik Google a Microsoft, ovšem méně než třeba Yahoo!.

V roce 2007 spustil projekt Facebook bacon, který nabízel uživatelům zboží, které kupují jejich přátelé. Ovšem nesetkal se s úspěchem.

Od roku 2010 využívá informace s profilových stránek Facebook NSA (National Security Agency). Zjišťuje vztahy a propojení mezi jednotlivými lidmi.

V říjnu 2013 švýcarská společnost High-Tech Bridge publikovala studii, z které vyplývá, že Facebook využívá informací ze zpráv, které si mezi sebou píší lidé. V lednu 2014 na základě těchto informací dva uživatelé podali na Facebook žalobu.

Technologie

Barva Facebooku je modrá protože Mark Zuckerberg trpí formou barvosleposti, která mu neumožňuje vidět červenou a zelenou barvu. V roce 2010 prohlásil, že modrá je jedinou barvou, kterou vidí nejlépe.

Facebook je napsán v PHP, které je kompilováno přes HipHop for PHP, který převádí PHP na C++. Díky tomu jsou sníženy náklady na CPU o 50 %.

Facebook je vytvořen jako jedna velká aplikace, která je po zkompilování asi 1,5 GB binárních dat. Ty jsou následně distribuovány na servery pomocí upraveného systému postaveného na principu BitTorren. V průměru trvá 15 minut kompilace a 15 minut následná distribuce. Celý proces je možné udělat bez odstávky. Nové updaty vychází každý den. Facebook využívá databáze postavené na HBase pro ukládání dat napříč jednotlivými stroji. Jednotlivé události se ukládají do logů. Systém tyto logy zabalí a uloží. Když je je potřeba, tak je vytáhne rozbalí a prezentuje uživatelům.

Facebook obsluhuje dotazy pomocí Ajax. Jednotlivé dotazy se zapisují do log souboru. Využívá se Scribe (vytvořeno Facebookem). Odsud se data čtou přes Ptail a agregují přes několik Scribe uložišť. Tyto data jsou pak vytaženy a rozděleny na tři streamy (plugin impression, news feed impression, Actions), aby mohli být případně poslány do jejich clusteru v různých data centrech.

Následně jsou data dána do výstupu PHP (kompilována přes HipHop PHP). Backend je napsán v Java.

20. březnu 2014 Facebook oznámil vydání nového open source programovacího jazyka zvaného Hack.

Tlačítko Like – Libí se

Tlačítko like je specialitou Facebooku. Vyjadřuje souhlasnou interakci uživatelů s obsahem jako jsou komentáře, fotky, reklama anebo událost. Od 21. dubna 2010 je také vydáváno jako plugin pro internetové stránky a umožňuje návštěvníkům stránky vyjádřit k ní sympatie.

Pokud si umístíte plugin tlačítka like na stránky, bude Facebook vědět o pohybu návštěvníků na ní (vše se zaznamenává). Takže zjistí i kolik z nich vaši stránku navštěvuje a potenciálně jak je významná na internetu.

Interakce tlačítka like má vliv na social rank a sociální signály.

Kritika a kontroverze

Plýtvání zdroji

21. dubna 2011 organizace Greenpeace vydala zprávu, že Facebook patří mezi deset největších společností využívající cloud computing, které využívají uhlí jako hlavní zdroj elektriky. 15. prosince 2011 se Facebook a Greenpeace dohodli, že s tím něco zkusí udělat a přejdou na čistější zdroje elektřiny.

Blokování Facebooku

V současné době je Facebook blokován v následujících zemích

  • Bangadéšť
  • Čína
  • Irán
  • Syrie
  • Uzbekistán
  • Vietnam

Důvody blokace jsou různé. V některých zemích je to z náboženských důvodů (diskriminace).

Mimo zemí, je také Facebook často blokován ve firmách, protože odvádí pracovníky od práce. Podle studie z roku 2007 až 43 % pracovišt ve Velké Británii neumožňuje přístup na Facebook. Nutno podotknout, že často je blokován z důvodu nebezpečí průmyslové špionáže.

Důvody k opuštění služby

Magazín CyberPsychology, Behavior, and Social Networking udělal v roce 2013 rozsáhlou studii o uživatelech Facebooku. Počet uživatelů, kteří chtějí svůj účet opustit postupně přibývá. Jako nejčastější důvody uvádějí:

  • 48 % - problémy s ochranou soukromí
  • 14 % - celková nespokojenost se službou
  • 13 % - negativní aspekty spojené s přátelstvím na Facebooku
  • 6 % - psychologická závislost