Paywall
Paywall je pojem označující systém, který brání návštěvníkům na internetových stránkách v přístupu do jejich určitých částí, pokud si to nezaplatí. V podstatě je to označení pro placený obsah. Nejčastěji se tento termín skloňuje v kombinaci s tištěnými deníky, které se rozhodli zpoplatnit svůj obsah online.
Pro většinu vydavatelů obsahu je to forma jak získat peníze navíc, ovšem vyskytují se i případy, kdy je cílem rozšířit množství odběratelů tištěného média. Například přidáním bonusového obsahu, anebo speciálního vydání.
Historie
Jako první zavedl formu paywall americký deník The Wall street journal v roce 1997. I přes cenu 50 USD/rok získal ještě téhož roku 200 tisíc předplatitelů. O deset let podějí (2007) se počet předplatitelů přehoupl přes 1 milion.
Druhy paywall
Ne pro všechny noviny a magazíny se hodí úplné zpoplatnění kompletního obsahu. Vznikli tak další alternativy, které měli udržet nerozhodnuté čtenáře a zároveň je postupně nalákat na placený obsah.
Hard paywall
Jedná se model, kdy je kompletně celý obsah zpoplatněn a není možné se k němu jakkoliv dostat, pokud si jej návštěvník nekoupí. U novin a magazínů se předpokládá, že přijdou naráz o 90% návštěvníků, jestli zvolí tento model. Navíc ne pro všechny je vhodný.
Úspěch dosáhli pouze poskytovatelé, kteří:
- Poskytují přidanou hodnotu obsahu, která je dostatečně unikátní anebo vysoce detailně zpracována.
- Cílí na velice specifický segment trhu.
- Dominantní poskytovatel obsahu, jež ovládá trh.
Podle odborníků se ale při zavedení Hard paywall varianty musí počítat s tím, že vydavatel přijde zároveň o velkou část vlivu na trhu. Ztratí například možnost vytvářet trendy.
Soft paywall
Tento model je postavený na principu částečného zpřístupnění placeného obsahu. Většinou se volí nějaký počet článků, které si může návštěvník přečíst, než je vyzván ke koupi předplatného. Například noviny The Financial Times dovolují návštěvníkům přečíst si 10 článků, The New York Times zavedl březnu 2011 limit 20 článků za měsíc, ovšem v dubnu 2012 toto číslo snížil na 10. Zajímavé bylo, že se dal obsah zpřístupnit prostřednictvím speciálních odkazů ponechaných pro vyhledávače. Zavedení paywall totiž většinou znamená odříznout si velkou část návštěvnosti z vyhledávačů.
Studie
Bylo provedeno několik studií na čtenářích.
- 92% Kanaďanů by raději našlo alternativu zdarma, než si zaplatilo předplatné. 81% by dokonce nikdy za novinové online informace neplatilo vůbec.
- 82% Obyvatel USA by raději našlo alternativu zdarma, než si zaplatilo předplatné.
Etický problém
V souvislosti s placeným obsahem za novinové články vznikl zajímavý etický problém. Pokud by v budoucnu byl tento druh obsahu pouze placený, tak by k němu měli přístup pouze lidé s penězi. Tedy aby člověk byl informován musel by platit. To vedlo k úvahám, že by se v budoucnu mělo uzákonit, že některé informace jako jsou například varování před pohromou, by měli být všude publikovány zdarma.