Banner: Porovnání verzí
(Založena nová stránka: '''Banner''' neboli také web banner je forma internetové reklamy. Jedná se o grafickou plochu, která se umísťuje na webovou stránku za ú…) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 11. 7. 2014, 00:27
Banner neboli také web banner je forma internetové reklamy. Jedná se o grafickou plochu, která se umísťuje na webovou stránku za účelem získání návštěvníků prostřednictvím prokliků a/nebo propagace značky, kdy se preferují imprese.
Bannerová reklama je postavena na myšlence tradiční offline reklamy jako jsou billboardy. Na rozdíl od nich se však dá pracovat s daty, které o zákazníkovi víme a průběžně získáváme. V případě reklamních systémů, které prostřednictvím reklamních ploch návštěvníka delší dobu sledují mu mohou připravit reklamu podle jeho zájmů a zvyků. Proto je bannerová reklama velice efektivní pro remarketing.
Největší reklamní sítí na světe, poskytující prostor pro bannerovou reklamu je AdWords/AdSense. Největší českou společností je Sklik.
Historie
Mezi první, kdo začal nabízet bannerovou reklamu, byla společnost Prodigy, kteoru vlastnili společnosti IBM a Seers. V osmdesátých letech propagovala právě Seers. Ačkoliv byla Prodigy první reklamní společností nabízející bannery nedokázala se prosadit a vydělávat peníze.
Bannery od Prodigy ovšem postrádaly jednu důležitou vlastnost. Nedalo se na ně klikat. Takovéto reklamní plochy přinesla až společnost Global Network Navigator (GNN) v roce 1993 a prezentovala je právě pod názvem banner ad. Jejim prvním inzerentem byla právnická kancelář sídlící v Sylicon Valley Heller, Ehrman, White, & McAuliffe.
Prvním webová stránka, která začala hromadně nabízet reklamní plochy formou bannerů, byl magazín HotWired. První banner si koupila společnost AT&T 27. října 1994. Magazín měl velké množství inzerentů a jako první jim nabízel reporty s hodnotou click through rate (míru prokliku).
Velikosti bannerů
Organizace Interactive Advertising Bureau vydala standardy pro velikosti bannerů. Ovšem mimo tyto základní se často kvůli poptávce používají i další větší formáty.
Název | Šířka | Výška | Poměr stran |
---|---|---|---|
Obdelníky | |||
Medium Rectangle | 300 | 250 | 1.2 |
Square Pop-Up | 250 | 250 | 1 |
Vertical Rectangle | 240 | 400 | 0.6 |
Large Rectangle | 336 | 280 | 1.2 |
Rectangle | 180 | 150 | 1.2 |
3:1 Rectangle | 300 | 100 | 3 |
Pop-Under | 720 | 300 | 2.4 |
Horizontální | |||
Full banner | 468 | 60 | 7.8 |
Half banner | 234 | 60 | 3.9 |
Micro bar | 88 | 31 | 2.84 |
Button 1 | 120 | 90 | 1.33 |
Button 2 | 120 | 60 | 2 |
Vertical banner | 120 | 240 | 0.5 |
Square button | 125 | 125 | 1 |
Leaderboard | 728 | 90 | 8.09 |
Vertikální | |||
Wide skyscraper | 160 | 600 | 3.75 |
Skyscraper | 120 | 600 | 5 |
Half page ad | 300 | 600 | 2 |
Bannerová slepota
Je běžným jevem, že se po čase naučí pravidelný uživatel internetu do určité míry bannery podvědomě ignorovat. Což vede k postupnému snižování míry prokliku. Inzerenti na to reagují agresivnější grafikou anebo přizpůsobují vzhled bannerů, tak aby co možná nejvíce zapadli do stránky.
Více informací najdete v článku bannerová slepota.
Blokování reklam
Aby dosáhli inzerenti zvýšení míry prokliku, upravují inzerenti své reklamní plochy k větší výraznosti. Často se využívá rychlých animací anebo výrazných barev. Někteří poskytovatelé prostoru pro reklamu umožňují inzerentům vkládat i interaktivní reklamu, která reaguje například na přejetí myši. Takováto reklama může spustit video anebo zvuk.
Z těchto důvodů vznikají programy, většinou rozšíření do internetových prohlížečů, které umožňují reklamu blokovat. Místo ní tak na stránce zůstanou jen prázdná místa.
Mezi nejoblíbenější takováto rozšíření patří Adblock.